رينگ و لاستيك


رينگ و لاستيك



اغلب افراد آنچه برايشان در درجه اول اهميت دارد، زيبايي است و نه ايمني. آنها سعي مي كنند رينگها كمي

بزرگتر، لاستيكهائي پهن تر و با ديواره كوتاه انتخاب كنند و صد البته رينگي را انتخاب مي كنند كه به سليقه

خودشان زيباتر از بقيه باشد. عده اي ديگر فكر مي كنند براي خارج نشدن از استاندارد خودرو نبايد سايز رينگ را

تغيير داد و فقط لاستيك را عوض مي كنند و يا از رينگي با قطر مشابه استفاده مي كنند. عده اي ديگر اعتقاد دارن

كوتاه كردن ارتفاع لاستيك نيز چرخش فرمان را مشكل و مصرف سوخت را بالا مي برد و بدين خاطر فقط به تعويض

رينگ مي پردازند.

640) {this.width=640}" style="" onclick="javascript:window.open('http://img.majidonline.com/pic/18343/Tire-Information-Graphic.JPG')" border="0">

حرف P مخفف Passenger و نشان دهنده سواري بودن خودرو است، در اين قسمت كدهاي LT و T نيز وجود دارند

كه خارج از بحث ما مي باشند و البته در اكثر لاستيكهاي موجود در كشور اصلا اين كد اوليه را نخواهيد ديد، 3 عدد

بعدي معرف پهناي لاستيك (Section Width) به ميلي متر است، 2 رقم بعد از آن نسبت ظاهري (Aspect Ratio)

مي باشد و نشان دهنده نسبت ارتفاع لاستيك (Section Height) به پهناي آن است. به عبارت ديگر مشخص مي

كند كه ارتفاع لاستيك چند درصد از پهناي آن است.

حرف R نشان دهنده راديال بودن لاستيك و عدد 15 قطر رينگ (Rim Diameter) را نشان مي دهد. عدد 95 نشان

دهنده ميزان بار قابل تحمل براي هر لاستيك مي باشد. حرف H نشان دهنده حداكثر سرعت مجاز براي لاستيك

(Speed Symbol) است. ميزان بار، سرعت مجاز و پهناي رينگ (Rim Width) براي هر خودرو بر روي برچسب كناري

داخل درب خودرو (سمت راننده يا شاگرد) نوشته شده است.

يكي از مهمترين شاخص ها در هنگام تعويض رينگ و لاستيك ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رينگ و لاستيك در

ميزان استاندارد كارخانه است، چرا كه تغيير قطر كلي چرخ باعث ايجاد خطا در كيلومتر شمار و اخلال در نحوه

تعويض دنده ها (خصوصا در خودروهاي اتوماتيك) مي شود و در خودروهاي مجعز به ABS نيز در كار ECU اخلال

بوجود مي آورد و مي توان گفت تنها مزيت در هنگام بزرگتر شدن چرخ، افزايش شتاب خودرو در حد ناچيزي است.

براي كمك به ثابت نگه داشتن قطر چرخ در هنگام تعويض رينگ و لاستيك، راهنمائي به نام PLUS در نظر گرفته

شده و آن را با واحدهاي PLUS 1, PLUS 2, PLUS 3,… نامگذاري كرده اند كه هر كدام نشانه افزايش 1 اينچ به قطر

رينگ مي باشد و با استفاده از اين راهنما در ازاي افزايش قطر رينگ، ارتفاع لاستيك، كوتاهتر انتخاب مي شود تا

قطر كلي چرخ تا حد ممكن ثابت بماند.

مطلب قابل توجه ديگر پهناي رينگ است، بايد بدانيد كه براي داشتن استاندارد بهينه و فيت شدن دقيق لاستيك رو

رينگ و داشتن هندلينگ بهتر بايد در ازاي افزايش هر 5 ميلي متر پهناي لاستيك، پهناي رينگ را 0.5 (نيم) اينچ

افزايش داد، البته ميزان پهناي رينگ براي هر سايز لاستيك مي تواند تا حدود 1.5 (يك و نيم) اينچ كه مقدار زيادي

است در نوسان باشد.

مساله مهم ديگر چگومگي برنامه گرفتن چرخ روي سيستم تعليقي است و يا به عبارتي ساده تر، برخورد بيرون

زدگي چرخ با لبه گلگير در سمت بيروني و برخورد چرخ با متعلقات داخل گلگير كه باعث بروز مشكلاتي چون پارگي

لاستيك و نچرخيدن فرمان مي شود، بديهي است كه با بزرگ كردن بيش ار حد لاستيك و رينگ با اين مشكل

مواجه خواهيم شد اما در مواردي با افزايش تنها 1 سايز PLUS به چرخ و يا حتي با خريد رينگي با سايز مشابه با

رينگ اصلي نيز با اين مشكل مواجه خواهيم شد و دليل آن رعايت نشدن Offset در رينگ است.

حال ببينيم Offset چيست؟

فاصله بين وسط رينگ تا محلي از رينگ كه بر روي ديسك پيچ مي شود را Offset مي گويند. 3 نوع مختلف Offset

وجود دارد كه در زير مي بينيد:

640) {this.width=640}" style="" onclick="javascript:window.open('http://img.majidonline.com/pic/18344/Negative_Zero_Positive_Offset.JPG')" border="0">

حالت Zero : زماني است كه محل پيچ شدن چرخها دقيقا در وسط رينگ برنامه دارد.

حالت Positive : حالتي است كه بيشتر خودروها و خصوصا خودروهاي ديفرانسيل جلو دارا هستند و در اين حالت

پهناي چرخ و خط فرضي وسط رينگ به سمت داخل گلگير متمايل مي شود و مزيت اين نوع رينگها، جلوگيري از

يرخورد لاستيك با لبه گلگير و جلوگيري از فشار آمدن به بلبرينگ چرخ و پيچ هاي چرخ است.

حالت Negative : حالتي است كه بعضي از رينگ هاي اسپرت دارا هستند و پهناي چرخ و خط فرضي وسط رينگ

به سمت خارج خودرو متمايل است، مزيت اين نوع رينگها به پهن تر شدن خودرو و پايداري بيشتر خودرو مي باشد

و به دليل حالت تو رفته و قابلمه اي، ظاهر زيباتري نيز دارن. اما عيب آنها فشار آوردن بر روي بلبرينگ چرخ، فشار

زياد بر پيچ هاي چرخ و همچنين احتمال برخورد انتهاي لاستيك به داخل گلگير در هنگام پيچاندن فرمان و برخورد

قسمت خارجي لاستيك با لبه گلگير مي باشد، البته اين معايب براي خودروهائي كه بصورت استاندارد

Negative Offset داشته باشند وجود ندارد و فقط زماني كه جايگزين رينگ Positive Offset مي شوند پديد مي آيد.

زماني كه ميزان Offset از حالت استاندارد خارج مي شود، تغييراتي در نحوه هندلينگ خودرو بوجود خواهد آمد و

خصوصا Offset كه توسط كارخانه سازنده خودرو نصب نشده باشد، باعث ايجاد مشكلات فني زياد خواهد شد.

زماني كه از رينگي با سايز مشابه سايز قبلي استفاده مي كنيم، لازم است كه Offset رينگ جديد، دقيقا با

Offset استاندارد برابر باشد اما زماني كه پهناي رينگ تغغير مي كند، ديگر مقدار Offset قبلي قابل قبول نيست و

بايد نسبت به ميزان فضاي موجود در پشت لاستيك، همچنين فاصله تا لبه گلگير و سايز لاستيك و رينگ و با

فرمولهاي خاص، Offset مطلوب را بدست آورد. با داشتن قطر و Offset رينگ قبلي و جديد مي توانيد از ميزان

تمايل چرخ جديد به طرفين آگاه شويد. البته اين مقدار بايد هميشه بيشتر از مقدار قبلي باشد و سعي شود حتي

المقدور تا جائي كه فضا وجود دارد، چرخ به داخل كشيده شود و از Negative Offset جلوگيري شود، البته اين كار

تا زماني ممكن است كه به متعلقات سيستم تعليق برخورد نكند. اما بطور كل Offset نبايد بيشتر از 20% از حالت

استاندارد كارخانه سازنده خودرو خارج شود.

بطور كلي، افزايش بيش از حد پهناي لاستيك، با گير كردن تاير به گلگير و يا متعلقات داخلي چرخ و يا هر دو (بسته

به ميزان Offset) باعث پارگي لاستيك مي شود، همچنين باعث افزايش مصرف سوخت و انتقال بيشتر ضربات

دست اندازها به اتاق مي شود و استهلاك بيشتر و فرمان سفت تري را نيز سبب مي شود ولي در عوض كنترل

بهتري را در اختيار راننده برنامه مي دهد و در پيچ ها نيز بسيار راحت تر عمل مي كند و بر عكس، لاستيكهاي باريك

تر كنترل كمتري دارند و در پيچ ها ضعيف تر عمل مي كنند اما ضربات وارده را كمتر به اتاق منتقل مي كنند.

از نظر ارتفاع لاستيك نيز، لاستيكهاي ديواره كوتاه كنترل بهتري دارند و اين بدين دليل است كه ارتفاع كمتر، ارتعاش

كمتري دارد و فرمان، سريعتر و نرمتر فرمان مي برد. اما در زمينهاي خيس كنترل خوبي ندارند.

در پايان لازم به ذكر است كه تقريبا تمام لاستيكهاي اسپرت داراي ميزان تحمل فشار و عدد حداكثر سرعت

(Speed Symbol) بالائي هسند اما با اين حال هميشه در هنگام تعويض لاستيك اين اعداد را با اعداد نوشته شده

بر روي برچسب داخل درب خودرو چك كنيد و هميشه از اعدادي بالاتر يا مساوي استفاده كنيد و از خريد

لاستيكهاي با تحمل فشار كمتر و عدد حداكثر سرعت پايين تر خودداري كنيد.


copy



بدون شرح !!

1:



موتورهای استرلینگ

2:

ویرایش شد.


آلفا رو مئو Brera TI


مسابقه - نام این ماشین چیست؟ ( قوانین در پست اول)

3:

خیلی ممنونم ، اطلاعات جالبی بود دست شما درد نکنه، متاسفانه گزین تشکر برای من فعال نیست.


gpsاتوبوس

4:

سلام به تمام دوستان من میخواستم بدونم رینگ تا چه اندازه ای برای ماشین ضرر ندارد؟

آیا با بستن رینگ 16" فرمان ماشین سفت میشود ? کوبش ماشین چطور؟

پهنای لاستیک چقدر باشد متناسب هست؟


---در مورد MvM يه مقدار اطلاعات ميخواستم---

5:

سلام
مدل ماشین رو میشه لطف کنین بگین؟
چون تقریبا سایز رینگ و لاستیکی که برای ماشین های مختلف هستفاده میشه متفاوته


گفتگوی آزاد دوچرخه

6:

آقا واسه پراید میشه لاستیک پهن هستفاده کرد البته بدون تعویض رینگ؟؟؟
اگه میشه با چه سایزی؟؟؟
قیمتش و نوع لاستیکی که خوبه بندازیم


سورن با موتور پرخوران توليد مي شود

7:

شما میتونید دانلوپ ، یوکاهاما و تویو انتخاب کنید که برند های خوبی هستن
فقط باید به تاریخ ساخت و ساخت کجا بودنشون رو دقت کنید
مثلا تویو در اصل ساخت ژاپن هست غیر ژاپن ها غیر اصلی نیستن ولی خوب کیفیت مدل ژاپنی رو ندارن
کوموهو هم خوبه ولی اونم باید کره ای بگیری که ساخت ویتنام هم داره(خودم وقتی که تجربه نداشتم ویتنام گرفتم )
تا 185 هم میتونید بندازید ولی خوب به احتمال خیلی زیاد گیر کنه به گلگیر پس بهتره که از لاستیک 175 اسفاده کنید
با رینگ فابریک هم مشکلی نیست

8:


9:

لاستیک فقط میشلن و یوکوهاما خوبه ولا غیر

10:


11:

سلام.
من يک پرشيا و يک 405 دارم ، می خوام برای هر دوتاشون رينگ و لاستيک جلو 14 اينچ و 205 بزارم و عقب رو رينگ 15 و 215 بزارم.
فقط مشکلم اينه که می ترسم همچين ترکيبی به ماشين ضرر بزنه.
از فروشندگان و جلوبند کار ها که می پرسم بعضی ها می گن هيچ مشکلی نداره بعضی ها هم می گم ماشين به فنا می ره !!
لطفا اگه کسی اطلاعات و يا تجربه تو اين مورد داره به من هم کمک کنه.
منتظرم ...


12:

در مورد تفاوت اندازه رینگ به خاطر اینکه شما دو جفت متافوت رینگ میخرید شاید با فروشنده دچار مشکل بشید ولی بهرته برای این ماشینا از رینگ 16 هستفاده بشه با این فرق که برای چرخهای عقب از رینگهایی با آفست منفی هستفاده کنید و لاستیک با دیواره بلندر روش بندازین و رینگهای جلو هم آفست صفر بندازین .


13:


14:

دوستان عزیز میشه بگید واسه 405 چه رینگ و لاستیکی بخرم خوبه و واسه ماشین هم ضرر نداره.خواهشا کامل بگید .

مثل سایز و مارک رینگ و لاستیک و تمام چیزای مهمی که من نمیدونم .مرسی

15:

سلام
روی سمند ها و پارس های ELX رینگ 15 اینچی هست
حداکثر رینگ 16 اینچی بگیرین
اگه مدلی رو انتخاب کردین که سایز رینگ و لاستیک ها در جلو و عقب متفاوت باشه و عقب پهن تر باشه
عقب 215 و جلو 205
پیشنهاد من رینگ های OZ هست که قیمتشون رو ندارم و با لاستیک های 195 خیلی به ماشین میان
البته 205 هم قابل هستفاده هست

16:


17:

درود
من میخوام رینگ فابریک سورن را بفروشم به جاش 16 BBS یا OZ یا WORK بخرم.

به نظر شما رینگ فابریکا چقدر میخرند ؟وقیمت مار ک هایی که فرمودم با لاستیک 195 چقدر میشه؟

18:

سلام بر اساتيد محترم از جمله چند سوال

لاستيك هاي ماشين ميخوام تعايشانض كنم با جستجوهايي كه كردم گايشانا لاستيكهايي هست معروف به كائو چو كه با تيكاف كشيدن بسته به نوع رنگي كه رايشان لاستيكه دود رنگي و صداي جيغ عجيب ميدن خواستم ببينم كسي آماري قيمتي چيزي داره؟ يا عكسي

19:

گايشانا كه كركره اين تاپيك پايين كشيده شده؟ درسته؟

20:

رضا جان بسته نشده
ولی من تا الان در مورد این لاستیک ها چیزی نشنیدم
احتمالا بقیه هم اطلاع کمی نسبت به این لاستیک ها دارن که چیزی جواب ندادن
شاید رامین در مورد این لاستیک ها اطلاعی داشته باشه

21:

منم خبری ندارم رضا جان
اصولا بیشتر لاستیکا ترکیبات کائچو دارن
ولی اینی که تو فرمودی واقعا برای منم تازگی داشت .


22:


23:


24:

این ترکیبی که فرمودی واسه ماشینایی خوبه که چرخ محرکش عقب (به عبارتی دیفرانسیل عقبن) ولی پژو و پرشیا محرک جلو هستن.


25:

سلام
دیروز 4حلقه رینگ اسپرت که واسه 405 بود و البته دست دوم هم بودن رو میخاستم رو ماشینم سوار کنم ولی بهش نمیخورد.
مگه رینگ گل با ماشینای فرانسوی فرق میکنه؟
میشه راهنماییم کنین

26:

پیشنهاد برای روای‌سال چیه ؟ جلو عقب مشابه باشه یا فرق کنه سایز ها ؟ حداکثر چه سایزی مناسبه ؟

27:

آقا بابک کلا برای آردی و روآ سال و روآ رینگ پیشنهاد نمیشه
ولی اگه قراره رینگی هستفاده بشه بهتره حداکثر از رینگ 15 هستفاده بشه
14 هم از همه مناسب تره
سایز رینگ های جلو وعقب هم بهتره که یکسان باشن از نظر عرضی
نظر شخصیم اینه که ماشین رو با همون رینگ های فابریک خودش سوار بشین و پول رینگ ها رو جای دیگه ای خرج کنین
و صد البته میتونید از لاستیک های مرغوب تر هم هستفاده کنین

28:


29:

توی برنامه pimp my ride یه ماشین رو که اسپرت کرده بودن همچین لاستیک هایی گذاشتن روش !
قیمت رو متاسفانه پیدا نکردم ولی اگه زبان انگلیسیتون خوبه میتونین " colored Tire smoke " رو توی گوگل سرچ
کنین شاید چیزی بدردتون خورد .






30:


31:

سلام به همه....من یه سمند lx دوگانه سوز دارم...میخوام 4 حلقه لاستیک نرم و پهن بگیرم...نظر خودم رودستون 205 هست ...میخوام ببینم خوبه؟؟یه سوال دیگه :
رینگ من آلمینیومی فابریک سمند هست،میخواستم ببینم باید سایز 4 حلقه لاستیک یکی باشه یا میتونم یه جفت 215 و یه جفت 205 بگیرم؟؟؟
ممنون

32:

سلام
لطفا سول خودتون رو در تاپیک
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] مطرح نمائید.



59 out of 100 based on 44 user ratings 469 reviews

@