نگاهی به تازه ترين آلبوم ماريا کری


نگاهی به تازه ترين آلبوم ماريا کری



نگاهی به تازه ترين آلبوم ماريا کری
آلبوم رهايی ميمی (The Emancipation of Mimi يا E.O.M) ماريا کری سبب شده تا بار ديگر اين خواننده در بين پرفروشترين خوانندگان پاپ آمريکا و بريتانيا برنامه بگيرد.

آهنگ We Belong Together (ما به هم تعلق داريم) از اين آلبوم پرفروشترين تک آهنگ آمريکا و خود آلبوم نيز بعد از فروش دو ميليون نسخه در مقام سوم جدول پرفروشترين آلبوم آمريکا برنامه گرفته است.

ماريا کری يکی از محبوب ترين و پرفروشترين خواننده دهه 90 ميلادی در آمريکا بوده است. او حتی رکورد بيتل ها را برای هنرمندی که بيشترين مدت را در جدول پرفروشترين آلبوم ها در آمريکا برنامه داشته، شکسته است.

آلبوم های Emotions, Music Box, Daydream ماريا کری را به شهرت جهانی رساندند و پس از آن نام او را در کنار ديگر ستارگان جهانی پاپ همچون ويتنی هوستون و سلين ديون برنامه گرفت.

از اين رو کمپانی ضبط و پخش موسيقی ورجين (Virgin) در سال 2000 قرارداد بی سابقه هشتاد ميليون دلاری با او به امضاء رساند، ولی دو آلبوم بعدی او Glitter و Charmbracelet آلبوم های موفقی نبودند.

آلبوم Glitter ( تلالو) فقط رقمی نزديک به چهار مليون دلار در کل آمريکا فروش داشت و باعث شد تا کمپانی ورجين با پرداخت 28 ميليون دلار به کری قرارداد خود را با او فسخ کند.

از اين رو بايد آلبوم (E.O.M) کری را سومين تلاش او برای بازگشت به صحنه و بازيافتن شهرت خود قلمداد کرد.

در اين آلبوم ماريا در سبک پاپ کار کرده است با تاثير گرفتن از سبک های آر اند بی و هيپ هاپ. آلبوم از دو بخش تشکيل شده است: آهنگ های عاشقانه ملايم و آهنگهای رقص با تمپوی متوسط.




آهنگهای (E.O.M) نيز مانند آلبوم های قبل کری توسط خود و با همکاری چند تهيه کننده ديگر از جمله نپتيونز و کنی وست تهيه شده است.

همينچنين چند خواننده رپ مشهور مانند اسنوپ داگ، نلی و تويستا در آهنگ های رقص آلبوم، ماريا کری را همراهی کردند.

متاسفانه با وجود تمام تهيه کنندگان و همکاری خوانندگان رپ معروف آمريکا E.O.M آلبومی است زود گذر و بعد از مدتی کوتاه فراموش شدنی.

ترانه ها بطور کل کليشه ای، فاقد قدرت کلام و ابراز احساسات به نظر می رسند. و موسيقی آلبوم نيز سبک با ترکيب های ساده و ابتدايی ساخته شده است.

ضعف اصلی آلبوم نبود توازن بين فرم و محتواست. عدم توجه به ترانه ها و موسيقی در درجه اول و پرداختن بيش از اندازه به شکل ارائه آلبوم و ويديو برای فروش بيشتر آن، کيفيت کار کری را تا اندازه خوانندگان تازه وارد کاهش داده است.

ماريا کری در دهه 90 ميلادی در کنار خوانندگانی چون ويتنی هوستون و سلين ديون برنامه داشت که در توانايی خواندن همتايی نداشتند؛ آنها با بهترين آهنگسازان و ترانه سرايان چون والتر افانازيف کار می کردند و ترانه ها و موسيقی پخته آنها زيربنايی بود برای صدای بی نظير اين خوانندگان.




اما در آلبوم E.O.M خبری از چنين موسيقی و ترانه هايی نيست و کری بدون همياری اين آهنگسازان چندان چيزی برای عرضه ندارد. در نتيجه يا متوسل به قدرت صدای خود می شود که بيهوده در چهار گام (octave) بالا و پايين می رود (ترانه های عاشقانه) و يا خود را در کنار خوانندگان رپ معروف آمريکايی برنامه می دهد تا وجود آنها به آلبوم او اعتبار ببخشد ( آهنگهای زقص). ولی در اين آهنگ ها نيز بيشتر به نظر می رسد که کری خواننده مهمان آهنگ های اين خوانندگان رپ است.

در گذشته کمپانی های موسيقی برای هنرمندان جهانی خود کار تهيه را در دو بخش تقسيم می کردند.

در مرحله اول از آهنگسازان پرسابقه موسيقی پاپ استفاده می کردند که گاهی چند آهنگساز در قسمت مشخصی از آهنگسازی بر روی يک آهنگ کار می کردند و کار اين آهنگسازان در چارچوب آهنگسازی کلاسيک برنامه داشت.

در مرحله دوم بنا به مد روز و بازارهای جهانی از تهيه کنندگان جوان تر استفاده می کردند تا با تغييراتی در ريتم و سازها، آلبوم ها را مردم پسندتر سازند.

در آلبوم کری غياب گروه اول از انسجام هارمونی و ملودی آهنگ ها به شدت کاسته است.

َشيوه ارائه آلبوم (مانند تمام آلبوم های قبلی)، چه در طراحی آلبوم که عکس های تنهای ماريا کری بر روی جلد و داخل آن ديده می شوند، چه در ويديوهای آهنگ ها و بخصوص در محتوای ترانه ها همه اين را وانمود می کند که ماريا غرق در دنيای شهرت و ظاهری پاپ شده است.




به عبارت ديگر شخص ماريا کری در درجه اول مهم است و بعد محتوای آلبوم، برای همين، کار کری را در کنار خوانندگان رده پايين تر پاپ برنامه می دهد که برای فروش آلبوم های خود تکيه بر ظاهر، مد و رقص دارند تا آهنگ و قدرت اجرای ترانه.

درحاليکه ماريا کری خيلی پيشتر از اين با آلبوم های موفق ده 90 خود ثابت کرده بود که جايگاه او در بالاترين رده موسيقی پاپ برنامه دارد.

ماريا کری خود قبلا اظهار کرده است که هوادار موسيقی گاسپل (موسيقی مذهبی سياه پوستان آمريکايی) است و به شدت تحت تاثير اين موسيقی برنامه گرفته است ( تاثير آن را در شيوه خوانندن او می توان شنيد). ويژگی اين نوع موسيقی وفاداری به محتوای ترانه و فراموش کردن خود برای بهترين اجرای ترانه است.

اين خصوصيت به خوبی در موسيقی ويتنی هوستون که خود نيز از قلب همين سنت بيرون آمده و در زمان کودکی و نوجوانی در کليسا خواننده بوده، بارز است.

شايد الگو برنامه دادن اين ويژگی بجای موسيقی ای که تنها بر ظاهر و مد متکی است، بتواند بر کيفيت کار ماريا کری بيافزايد.



[آموزش] Subtitle Workshop و مباحث در مورد اين نرم افزار

1:

عالی بود بسيار زيبا


67 out of 100 based on 22 user ratings 1047 reviews

@