آیا ازدواج موقت در اسلام جزء احکام ثانویه و تعطیل پذیر است؟

راوی حدیث شخصی است به نام یزید ابن قعنب که تمام علمای علم رجال او را فردی کذاب دانسته
نمی دانم چه فخری در به دنیا آمدن در یک بت خانه هستش که شیعیان می گن مولا در اونجا به دنیا
منظور از «ان ابراهیم کان امه قانتا لله حنیفا» در قرآن چیست؟ امت بودن حضرت ابراهیم(ع)
در رابطه با آیه «وَ إِمّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى‏
آیا حضرت ابراهیم(ع) و حضرت نوح(ع) هم اکنون پیروان خاصی دارند نظیر یهود و مسیحیت و اسلام
گفته می شود که آمار طلاق بر اثر عدم تفاهم فکری و اخلاقی به مراتب بیشتر از آمار طلاق بر
How do I access a public property of a User Control from codebehind?
If I grab a paramenter out of the query string, is it URL decoded?
Which is correct way to check for Null exception?
Problems executing compiled 3.5 code on a server which only has the 2.0 framework
Change name of file sent to client?
Using “~” in a path resolves as C:\
what are strategies for shielding off web resources based on business logic
How can I avoid duplicate content in ASP.NET MVC due to case-insensitive URLs and defaults?
Why does System.Net.Mail fail where System.Web.Mail works
Removing border/background from Crystal Report Viewer in Visual Studio 2008

آیا ازدواج موقت در اسلام جزء احکام ثانویه و تعطیل پذیر است؟




    آیا ازدواج موقت در اسلام جزء احکام ثانویه و تعطیل پذیر است؟

پاسخ :


با وصف این که نفقه زن بر مرد واجب است مسأله وظیفه شرعی نبودن کار کردن زن در منزل عقلانی

1:



(خلاصه سؤال) فردی هستم که می خواهم به سیره و روش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) زندگی کنم و

احکام از جهات گوناگون به اقسام متعددی تقسیم می شوند.


بنده می خواستم ازدواج کنم که با فردی نیز صحبت کردم ولی وقتی با خانواده ام در میان گذاشتم
از جمله حکم تکلیفی و وضعی، حکم واقعی و ظاهری، حکم حقیقی (موضوعی) و طریقی، حکم اولیه و ثانوی، حکم ثابت و متغییر و ...


من در نمازهایم خیلی شک می کنم مثلا در رکعت آخر شک می کنم که رکعت چندم هستم؟
.

آیا همه نمازهای مستحبی دو رکعتی هستند؟
عدم تفکیک و تشخیص هر یک و خلط اونها باعث برداشت های نادرست از قبیل اونچه که شما از اون یاد کرده اید می شود.


آیا هروله کردن (بالا و پائین پریدن) و لخت شدن و ضربه زدن به بدن در مجالس عزاداری مورد
اونچه که از این اقسام مناسب پرسش هست چهار قسم اخیر (ثانوی، اولیه، ثابت و متغییر) می باشد.

وقتی جایی از بدنمان زخم شد چگونه باید عمل کنیم من وقتی جایی از بدنم زخم می شود خیلی دچار
حکم اولی بر پايه تعریف مشهور فقها، حکمی هست که در موضوع اون عروض حالتی خاص مانند اکراه، اضطرار، تقیه، ضرر، عسر و حرج و ...


چرا همه مردها موجوداتی خبیث، پررو، بی وفا، بی عاطفه، بی مغز و از خودراضی هستند؟ خدا
اخذ نشده باشد.

و حکم ثانوی اون هست که در موضوع اون عروض این قبیل حالت ها دخیل باشد.
به عنوان مثال وقتی فرموده می شود «روزه بر هر مکلفی واجب هست» وجوب، حکم اولی هست که به طبیعت روزه تعلق گرفته و در موضوع تکلیف (شخص مکلف) هیچ یک از عناوین ثانوی اخذ نشده هست.

ولی اگر روزه موجب ضرر باشد، یعنی عنوان ضرر بر متعلق حکم شرعی عارض شود، حکم اولی وجوب به حکم ثانوی تحریم تبديل می شود؛ چنان که حرمت اولی خوردن مردار بر شخص مختار، به وجود ثانوی خوردن مردار، بر شخص مضطر تبدیل می شود.

(بررسی تطبیقی ماهیت حکم ظاهری، رضا اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، ص 46)
از تعریف حکم اولی و ثانوی معلوم می شود که تبدیل حکم اولی به ثانوی، تنها در مدت وقت، عسر، حرج، ضرر اون هم به مقدار ضرورت نه بیشتر هست.

و پس از برطرف شدن این عوارض، حکم اولی حاکم خواهد شد.
احکام ثابت و متغییر
یکی از امتیازهای اسلام و به ویژه مذهب شیعه، پویایی اجتهاد، بر پايه وقت و مکان هست.

احکام اسلام هر چند در ماهیت خود ثابت می باشند و هیچ گونه تغییری در طول وقت پیدا نمی نمايند؛ «حرام خداوند همیشه حرام و حلال او نیز برای همیشه حلال هست».

منتها احکام دارای موضوعات و ملاک های خاصی می باشند که تنها به ملاحظه اون ها از طرف شارع مقدس تقریر و تشریع شده اند.

و تا مادامی که در بستر وقت تغییر بیرونی و یا درونی برای موضوعات و ملاک ها حاصل نشود احکام ثابت و تغییرناپذیر می مانند؛ اما چنانچه موضوع ها تغییر کرد حکم نیز اجرا نخواهد شد.
انواع تغییر موضوع
تغییر موضوع احکام به دو صورت ممکن هست:
1.

درونی، مانند این که سگی در نمک زار نمک شود، یا اب نجس تبدیل به بخار و یا خون بدن انسان جزء بدن پشه شود یا شراب سرکه گردد که دراین صورت حکم نیز تغییر می کند و جای بحث ندارد.
2.

بیرونی، مانند اون جا که روابط اجتماعی و یا اقتصادی نسبت به موضوعی تغییر کرده باشد، به گونه ای که روابط اقتصادی و اجتماعی پیشین نسبت به موضوع حاکم نباشد.

در این صورت نیز حکم پیشین برداشته شده و حکم جدیدی بر اون ها بار می شود.

این حکم تغییرات و اجازه برداشت حکم جدید، مطابق موازین و معیارهایی هست که خود اسلام معین کرده هست؛ منتها باید دقت کرد که تعیین موضوع و ملاک احکام به ویژه در تغییرات بیرونی بسیار سخت هست.

از این رو نباید به صرف تغییر ظاهری شرایط و روابط اجتماعی حکم به تغییر داد چه بسا که این تنها ملاک حکم نباشد و ملاک های دیگری نیز وجود داشته باشد که ما از اون بی خبریم.
ازدواج موقت جزء احکام اولیه اسلام می باشد ولی ولی فقیه به خاطر شرایط خاص و مصالحی می تواند اون را در برهه ای از وقت تعطیل نماید.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:13 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


72 out of 100 based on 47 user ratings 422 reviews

@